Esajasskolens SFO er et godt sted at gro

Esajasskolens SFO er vores pædagogiske fritidstilbud til vores elever på 0.-3. klassetrin.

Derudover er vi fra 1. maj hvert år førskole-SFO for de kommende 0. klasser, også kaldet Spirerne.

SFO’ens åbningstider:

Mandag – torsdag 7.00 – 8.10 og 12.10 – 17.00
Fredag 7.00 – 8.10 og 12.10 – 16.30

SFO’en holder lukket tre uger i sommerferien, mellem jul og nytår samt på andre få dage i løbet af skoleåret. I kan se den aktuelle ferieplan her.

Nærvær

Det vigtigste for os i SFO’en er, at børnene skal opleve nærvær mellem dem og de voksne. Vi stopper op, har øjenkontakt, lytter og taler sammen med hvert enkelt barn.

Fællesskab

Vi går meget op i, at børnene føler, at de er en vigtig del af et fællesskab.

Gennem vores aktiviteter med børnene udfordrer og støtter vi dem i at lukke hinanden ind i fællesskabet. Dette foregår blandt andet når vi inviterer til lege, hvor vi som voksne deltager, hjælper og støtter børnenes leg med os og hinanden.

Nysgerrighed og fordybelse

I SFO’en giver vi børnene mulighed for fordybelse og inspirerer til nysgerrighed. Vores aktiviteter for børnene spænder vidt: Alt fra dåsekast og fodbold til brætspil og teater – det er faktisk kun fantasien der sætter grænser. Samtidig er det også vigtigt for os at respektere og anerkende, at efter en lang skoledag, har nogle af vores børn bare brug for at sidde helt stille og tegne, læse i en bog eller endda bare stirre lidt ud i luften. I vores SFO er der plads til alle børn.

Spireperioden

For mange børn kan det være en stor omvæltning at starte i skole og SFO.

I Spireperioden giver vi børnene rammerne for den bedst mulige overgang fra børnehave til skole. De får en genkendelig dagligdag, som består af aktiviteter med fokus på alt fra sociale kompetencer og skoleopgaver til bevægelse og kreative udtryksformer. Kort sagt introducerer vi børnene til stedet og hjælper dem med at gøre det til deres eget.